top of page
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon
  • TikTok

Hogyan kezdj hozzá

A CBR125-ös géposztály a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) egyik hivatalos kategóriája. Ez az egyik legkönnyebben elérhető, megfizethető kategória. Egy versenymotor már 3-400.000 Ft-ból is kihozható. Az üzemben tartása is kifejezetten barátságos, többnyire egy garnitúra gumi és 2 olajcsere elég egy szezonban. 


Hatalmas élmény ezekkel a kis gépekkel motorozni, lendületesen lehet venni vele a kanyarokat. A versenyeken, edzéseken egyre nagyobb létszámmal jelenik meg a csapat, volt ahol több mint 20 versenyző állt rajthoz. A társaság és a hangulat is remek, ahogy az a beszámolókban is látszik. Rendszeresen vannak saját edzéseink, amikor csak mi vagyunk a pályán.


A CBR125-höz tartozó MAMS műszaki kiírást itt tudjátok megnézni, ez írja le a motorra vonatkozó technikai követelményeket. 


Ezeken a motorokon legalább az alábbi módosítások szükséges elvégezni:

  • A kiírás szerinti (és egyéb nem szükséges) dolgok eltávolítása (pl. tükrök, lámpák)

  • A kiírás szerinti dolgok drótozása (pl. olajleeresztő csavar)

  • Alsó láncvédő (“cápauszony”) és vészleállító felszerelése

  • Verseny lábtartó felszerelése (a gyári hamar leér a kanyarban)

  • Slick gumik használata a jobb tapadás érdekében

  • Nagyobb hátsó lánckerék a pályához megfelelőbb áttétel miatt

  • Sűrűbb első teleszkóp olaj a keményebb rugózás érdekében


Ezen felül is vannak dolgok, amiket gyakran módosítunk:

  • Pályaidom felszerelése, hogy ne az utcai törjön egy esésnél

  • Bukógomba, kormányvég védő felszerelése

  • Sport kormány, a jobb állíthatóság miatt (egyéni preferencia)

  • Sport kipufogó és légszűrő a nagyobb teljesítmény érdekében

  • Karburátor hangolása az új kipufogóhoz, légszűrőhöz


ree

Alapvetően a versenyre felkészített motor közúti közlekedésre már nem használható, így meg kell oldani a pályanapokra, versenyekre való szállítását. Ezeket a motorokat vagy furgonnal, vagy utánfutón szoktuk vinni. 


ree

A pályákon általában lehet boxot is bérelni, így ha gyakran ugyanazon a pályán használja az ember, akkor ott is lehet tárolni a motort. Érdemes többen összeállni, egy boxban sok CBR125 elfér.

 

A motor

A Honda CBR125R használtan kapható, sokszor elég jó áron hozzá lehet jutni egy-egy példányhoz ami motorikusan rendben van, csak például az idomok sérültek rajta.


Alapvetően három modell létezik:

  • JC34 (2004-2006): karburátoros verzió, ilyeneket már 300.000 Ft körül is lehet találni a használt jármű piacon. A karburátor beállítás akár egy napot is igényelhet, de az élmezőnyben sok ilyen motor van.

  • JC39 (2007-2010): injektoros verzió, így változatos időjárási viszonyok mellett is újrakalibrálás nélkül használható. Szép számmal van a csapatban ebből is.

  • JC50 (2011-2017): modernebb verzió, szélesebb felnikkel és nagyobb üzemanyag tankkal. Néha látunk egy-egy ilyet is a mezőnyben. Többen használják a JC50-es felniket a JC34 vagy JC39-es motorokon.


Több jó leírást lehet találni a versenyzéshez szükséges átalakításokról:


Alsó láncvédő felszerelése

Az előírások miatt szükséges felszerelni. Megteszi egy darab formára vágott lemez is.

ree

Vészleállító felszerelése

Ha nincs a motoron, tenni kell rá vészleállító kapcsolót, enélkül nem engedik fel a pályára.

ree

Verseny lábtartó felszerelése

A gyári lábtartó hamar leér a kanyarokban, így ezen módosítani szükséges. 

Az egyik megoldás a gyári lábtartó meghagyása és feljebb emelése egy erre készített konzollal:

ree

A másik megoldás a verseny lábtartó felszerelése, ami nagyobb állíthatóságot tesz lehetővé. Ez viszonylag olcsó, de egy-egy elcsúszás után előfordul hogy cserélni kell, érdemes tartalékot is beszerezni.

ree


Slick gumik használata

A nagyobb tapadás érdekében érdemes slick gumikat használni. A legtöbb hazai versenyző a Dunlop Moto3-as abroncsait használja. Ezeket időnként alig használt állapotban is be lehet szerezni profi versenyzőktől, ami a CBR125-ön még sokáig jó lesz 🙂


Nagyobb hátsó lánckerék a pályához megfelelőbb áttétel miatt

A gyári áttétel versenypályára nem az igazi, ezeket érdemes cserélni. A megfelelő áttétel a pilótától és a pályától függ, de egy 14-50-es áttétellel sok helyen jól lehet menni. Itt például a JTF1264.14 és JTR835.50 lánckerekeket és 428 JT HDR2 láncot érdemes keresni.   


Sűrűbb első teleszkóp olaj

A keményebb rugózás érdekében érdemes az első teleszkópokban az olajat sűrűbbre cserélni, a tapasztalatok szerint a 20W már megfelelő lehet.



A védőfelszerelés

Ebben a kategóriában is szükséges jó felszerelést használni a saját védelmünk érdekében. Az alapvető szabályokat a MAMS írja elő, a versenyeken való indulás előtt, a gépátvétel során a védőfelszerelést is ellenőrzik.


A versenyeken való induláshoz az alábbiak szükségesek, ezeket az edzéseken is javasolt használni:

  • Magasszárú motoros csizma

  • Protektoros bőrruha, megerősített könyök, térd és hátgerinc részekkel (egyrészes ajánlott). 

  • FIM szabályok szerinti vagy E jelzésű zárt, dupla D gyűrűvel ellátott bukósisak

  • Gerincvédő (mellkasvédő ajánlott)

  • Protektoros, csuklót is védő motoros kesztyű


A kötelező elemek mellett egyre többen használnak már légzsákos mellényt (ehhez megfelelő ruha is kell), vagy légzsákos ruhát a nagyobb védelem érdekében.


A védőfelszerelés mellett fontos dolog a biztosítás is. A MAMS licenc kiváltásakor, illetve egyénileg is igényelhető éves biztosítás. Figyelni kell arra, hogy az autó-motorsport esetén is nyújtson védelmet, sok esetben ezt az extrém sport csomagok sem tartalmazzák.




1 hozzászólás


Talán csak annyit tennék hozzá Gyuri remek részletes ismertetéséhez, hogy, akik még nem versenyeznek, de megfordult már a fejükben, alapvetően két dolgon szoktak aggódni

1: Verseny körülmények között a motor hamar tönkremegy ezért a versenymotorrá átalakított CBR versenyüzemben tartása sokba kerül.

2: Én csak utcai motoros vagyok, nem vagyok való versenymezőnybe, nincs meg a tudásom hozzá.

Mindkét gondolat alapvetően téves.

1: a cbr eredetileg alapvetően Ázsiai piacra készült, ebből fakadóan ott nincs európai szabályozás, ezért a motorblokk eredeti verziója 150 köbcentis és gyárilag is 16 lóerős, vagyis jelentősen nagyobb teljesítményű mint az európai változatok. Ebből fakadóan, még a sportkipufogóval és más karburátorral ellátott, versenymotorrá átalakított hazai motorok is kb az idők végezetéig kibírják. Jellemző a motorblokk ütésállóságára, hogy amióta van…

Kedvelés

© 2024 by Honda Recycling Club

bottom of page