Hogyan kezdj hozzá
- jonasgyorgy73
- júl. 20.
- 3 perc olvasás
A CBR125-ös géposztály a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) egyik hivatalos kategóriája. Ez az egyik legkönnyebben elérhető, megfizethető kategória. Egy versenymotor már 3-400.000 Ft-ból is kihozható. Az üzemben tartása is kifejezetten barátságos, többnyire egy garnitúra gumi és 2 olajcsere elég egy szezonban.
Hatalmas élmény ezekkel a kis gépekkel motorozni, lendületesen lehet venni vele a kanyarokat. A versenyeken, edzéseken egyre nagyobb létszámmal jelenik meg a csapat, volt ahol több mint 20 versenyző állt rajthoz. A társaság és a hangulat is remek, ahogy az a beszámolókban is látszik. Rendszeresen vannak saját edzéseink, amikor csak mi vagyunk a pályán.
A CBR125-höz tartozó MAMS műszaki kiírást itt tudjátok megnézni, ez írja le a motorra vonatkozó technikai követelményeket.
Ezeken a motorokon legalább az alábbi módosítások szükséges elvégezni:
A kiírás szerinti (és egyéb nem szükséges) dolgok eltávolítása (pl. tükrök, lámpák)
A kiírás szerinti dolgok drótozása (pl. olajleeresztő csavar)
Alsó láncvédő (“cápauszony”) és vészleállító felszerelése
Verseny lábtartó felszerelése (a gyári hamar leér a kanyarban)
Slick gumik használata a jobb tapadás érdekében
Nagyobb hátsó lánckerék a pályához megfelelőbb áttétel miatt
Sűrűbb első teleszkóp olaj a keményebb rugózás érdekében
Ezen felül is vannak dolgok, amiket gyakran módosítunk:
Pályaidom felszerelése, hogy ne az utcai törjön egy esésnél
Bukógomba, kormányvég védő felszerelése
Sport kormány, a jobb állíthatóság miatt (egyéni preferencia)
Sport kipufogó és légszűrő a nagyobb teljesítmény érdekében
Karburátor hangolása az új kipufogóhoz, légszűrőhöz

Alapvetően a versenyre felkészített motor közúti közlekedésre már nem használható, így meg kell oldani a pályanapokra, versenyekre való szállítását. Ezeket a motorokat vagy furgonnal, vagy utánfutón szoktuk vinni.

A pályákon általában lehet boxot is bérelni, így ha gyakran ugyanazon a pályán használja az ember, akkor ott is lehet tárolni a motort. Érdemes többen összeállni, egy boxban sok CBR125 elfér.
A motor
A Honda CBR125R használtan kapható, sokszor elég jó áron hozzá lehet jutni egy-egy példányhoz ami motorikusan rendben van, csak például az idomok sérültek rajta.
Alapvetően három modell létezik:
JC34 (2004-2006): karburátoros verzió, ilyeneket már 300.000 Ft körül is lehet találni a használt jármű piacon. A karburátor beállítás akár egy napot is igényelhet, de az élmezőnyben sok ilyen motor van.
JC39 (2007-2010): injektoros verzió, így változatos időjárási viszonyok mellett is újrakalibrálás nélkül használható. Szép számmal van a csapatban ebből is.
JC50 (2011-2017): modernebb verzió, szélesebb felnikkel és nagyobb üzemanyag tankkal. Néha látunk egy-egy ilyet is a mezőnyben. Többen használják a JC50-es felniket a JC34 vagy JC39-es motorokon.
Több jó leírást lehet találni a versenyzéshez szükséges átalakításokról:
Alsó láncvédő felszerelése
Az előírások miatt szükséges felszerelni. Megteszi egy darab formára vágott lemez is.

Vészleállító felszerelése
Ha nincs a motoron, tenni kell rá vészleállító kapcsolót, enélkül nem engedik fel a pályára.

Verseny lábtartó felszerelése
A gyári lábtartó hamar leér a kanyarokban, így ezen módosítani szükséges.
Az egyik megoldás a gyári lábtartó meghagyása és feljebb emelése egy erre készített konzollal:

A másik megoldás a verseny lábtartó felszerelése, ami nagyobb állíthatóságot tesz lehetővé. Ez viszonylag olcsó, de egy-egy elcsúszás után előfordul hogy cserélni kell, érdemes tartalékot is beszerezni.

Slick gumik használata
A nagyobb tapadás érdekében érdemes slick gumikat használni. A legtöbb hazai versenyző a Dunlop Moto3-as abroncsait használja. Ezeket időnként alig használt állapotban is be lehet szerezni profi versenyzőktől, ami a CBR125-ön még sokáig jó lesz 🙂
Nagyobb hátsó lánckerék a pályához megfelelőbb áttétel miatt
A gyári áttétel versenypályára nem az igazi, ezeket érdemes cserélni. A megfelelő áttétel a pilótától és a pályától függ, de egy 14-50-es áttétellel sok helyen jól lehet menni. Itt például a JTF1264.14 és JTR835.50 lánckerekeket és 428 JT HDR2 láncot érdemes keresni.
Sűrűbb első teleszkóp olaj
A keményebb rugózás érdekében érdemes az első teleszkópokban az olajat sűrűbbre cserélni, a tapasztalatok szerint a 20W már megfelelő lehet.
A védőfelszerelés
Ebben a kategóriában is szükséges jó felszerelést használni a saját védelmünk érdekében. Az alapvető szabályokat a MAMS írja elő, a versenyeken való indulás előtt, a gépátvétel során a védőfelszerelést is ellenőrzik.
A versenyeken való induláshoz az alábbiak szükségesek, ezeket az edzéseken is javasolt használni:
Magasszárú motoros csizma
Protektoros bőrruha, megerősített könyök, térd és hátgerinc részekkel (egyrészes ajánlott).
FIM szabályok szerinti vagy E jelzésű zárt, dupla D gyűrűvel ellátott bukósisak
Gerincvédő (mellkasvédő ajánlott)
Protektoros, csuklót is védő motoros kesztyű
A kötelező elemek mellett egyre többen használnak már légzsákos mellényt (ehhez megfelelő ruha is kell), vagy légzsákos ruhát a nagyobb védelem érdekében.
A védőfelszerelés mellett fontos dolog a biztosítás is. A MAMS licenc kiváltásakor, illetve egyénileg is igényelhető éves biztosítás. Figyelni kell arra, hogy az autó-motorsport esetén is nyújtson védelmet, sok esetben ezt az extrém sport csomagok sem tartalmazzák.




Talán csak annyit tennék hozzá Gyuri remek részletes ismertetéséhez, hogy, akik még nem versenyeznek, de megfordult már a fejükben, alapvetően két dolgon szoktak aggódni
1: Verseny körülmények között a motor hamar tönkremegy ezért a versenymotorrá átalakított CBR versenyüzemben tartása sokba kerül.
2: Én csak utcai motoros vagyok, nem vagyok való versenymezőnybe, nincs meg a tudásom hozzá.
Mindkét gondolat alapvetően téves.
1: a cbr eredetileg alapvetően Ázsiai piacra készült, ebből fakadóan ott nincs európai szabályozás, ezért a motorblokk eredeti verziója 150 köbcentis és gyárilag is 16 lóerős, vagyis jelentősen nagyobb teljesítményű mint az európai változatok. Ebből fakadóan, még a sportkipufogóval és más karburátorral ellátott, versenymotorrá átalakított hazai motorok is kb az idők végezetéig kibírják. Jellemző a motorblokk ütésállóságára, hogy amióta van…